آنچه که یک♥مادر♥باید بداند....

رحم در طول بارداری چگونه تغییر می کند ؟♫

1394/6/14 13:10
173 بازدید
اشتراک گذاری
 

 

در طول بارداری برای بسیاری از خانمها ی باردار، نه تنها در خصوص چگونگی تغییرات بدن در طول بارداری و چگونگی رشد جنین سوالاتی پیش می آید، بلکه دوست دارند درباره چگونگی رشد رحم در طول بارداری نیز اطلاعات بیشتری کسب کنند. در طول بارداری رحم به صورت تصاعدی رشد می کند. تصور کنید یک بادکنک چگونه از باد پر می شود، رحم شما نیز در طول بارداری به همین شکل عمل می کنید. قبل از بارداری رحم به اندازه یک پرتقال است و در عمق لگن قرار گرفته است.

 

 

 

اندازه رحم در 3 ماه اول بارداری

در حدود هفته 12 از بارداری، رحم به اندازه یک گریپ فروت می شود و به رشد خود ادامه می دهد و از لگن بیرون می آید. اما هنوز هم متناسب با لگن خانم باردار است.

اگر شما دوقلو یا چندقلو باردار هستید رشد رحم و کشیدگی آن زودتر آغاز می شود. ماما یا پزشک متخصص زنان قادر خواهد بود با لمس کردن شکم رحم شما را احساس کند.

 

 

 

اندازه رحم در 3 ماه دوم بارداری

در طول 3 ماه دوم بارداری، رحم شما به اندازه یک پاپایا (عنبه هندی) رشد خواهد کرد. رحم در این حالت دیگر متناسب با داخل لگن نیست. در این زمان رحم بین ناف و سینه ها جای می گیرد. همانطور که رحم شما بزرگتر می شود، به سایر اندامها در جایگاههای معمول خود فشار وارد کرده و آنها را هل می دهد و تنش و کششهایی را در ماهیچه ها و عضلات ایجاد می کند.

احتمالا می توان علت بعضی از دردها را به این تغییرات نسبت داد اما کاملا طبیعی است. فشار ناشی از رحم شما می تواند باعث شود تا ناف شما بیرون بزند اما ناف بعد از زایمان به شکل طبیعی خود بر می گردد.

در شروع هفته های 18 و 20، پزشک متخصص، فاصله بین استخوان شرمگاهی تا بالای رحم را اندازه گیری می کند. بالای رحم، قعر رحم نامیده می شود بنابراین این اندازه گیری، ارتفاع قعر رحم نامیده می شود. این تعداد معمولا به هفته بارداری شما مربوط است. اگر سایز رحم در طول معاینات بارداری نرمال باشد، نشانه این است که بارداری روند طبیعی خود را ادامه می دهد. اما اگر این اندازه ها بیشتر از حد معمولی یا کمتر از آن باشد، به معنای آن است که تاریخ زایمان مشخص نبوده یا مشکل خاصی بوجود آمده است و نیاز به آزمایشات بیشتری است.  

 

 

 

اندازه رحم در 3 ماه سوم بارداری

در طول 3 ماه سوم بارداری، رحم خانم باردار به اندازه یک هندوانه می شود و به رشد خود پایان می دهد. هنگامیکه شما مدت زمان بارداری را به شکل کامل سپری کردید، رحم از استخوان شرمگاهی تا انتهای قفسه سینه، گسترش پیدا می کند. همانطور که برای زایمان آماده می شوید، نوزاد پایین می افتد و داخل لگن شما می شود.

اندازه رحم بعد از بارداری

بعد از زایمان، رحم شما به آرامی به اندازه قبل از بارداری و موقعیت خود بر می گردد. به کوچکتر شدن رحم در این دوران توان یابی رحم نیز می گویند که معمولا 6 هفته زمان لازم است تا این روند سپری شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)